Els esdeveniments recents m’han fet abandonar el bloc per
dedicar-me a altres afers. Ara intento reprendre’l on l’havia
deixat.
Ignoro si he segut capaç de transmetre el meu pensament sobre la
realitat que ens envolta, soc un xic pesat i repeteixo sintèticament:
Vivim en un món condicionat per les inclinacions naturals que
compartim amb els grans simis, jerarquia i territorialitat, tanmateix
la nostra evolució ha escapat del domini de la natura per
evolucionar en un entorn cultural, tot plegat ens ha conduit a un món
organitzat amb els patrons del patriarcat, fonamentat en la propietat
i la família, un tipus d’organització que s’ha anat
transformant a l llarg del temps però que la seva essència segueix
en l’aire i condiciona qualsevol intent de canvi perquè a tothom
ens han educat dient-nos que el Be està al costat del Patriarcat i
el que volem es convertir-nos en un patriarca.
La lluita tradicional sempre s’ha desenvolupat en dos fronts, en
el territorial i el social., La lluita per expandir el propi
territori, per motius demogràfics o comercials, o defensar-lo de les
agressions externes. És una lluita entre patriarques que implica a
tots els sotmesos al seu poder. La lluita social és una lluita dels
sotmesos contra els patriarques, és la lluita contra la propietat i
que aboca a les revolucions. Tanmateix aquesta lluita sempre ha
deixat en segon terme les relacions dins la jerarquia familiar. S’ha
permès la igualtat jurídica entre homes i dones però es segueix
mantenint un món amb rols masculins, públics, reconeguts i
remunerats, i el femení, intim, privat, ignorat i sense cap
retribució.
Segons J. Wagensberg observar és apreciar diferències entre dos
objectes aparentment iguals mentre que comprendre és apreciar
similituds entre dos objectes aparentment diferents. Es tracta de
trobar l’estructura simbòlica que s’ha mantingut a través dels
anys i a partir de la que s’ha anat creant i actualitzant, en el
procés de civilització, un complexe lingüístic i semiòtic que
canvia les aparences. En l’organització social aquesta estructura
simbòlica la constitueix el patriarcat.
I el patriarcat actual està basat en el capitalime.
Capitalisme.
El model econòmic derivat de la revolució industrial és el
capitalisme, fonamentat en la propietat privada, en el patriarcat que
ja no controla els esclaus o els serfs mitjançant la força sinó a
través del capital.
Podria desenvolupar una llarga tesis sobre l’evolució del
capitalisme, des de la seva expressió primitiva de persona
acabalada fins el terme més
recent de sistema econòmic sorgit després del sistema feudal que es
basa en la propietat privada dels mitjans de producció
per produir bens i serveis en funció del benefici que aporti als
propietaris.
Els defensors del sistema
capitalista mantenen el mateix argument que Aristòtil feia servir
per defensar l’esclavitud. Sols cal canviar el terme ‘home
lliure’ per ‘burgès’
i el terme ‘esclau’
per ‘obrer’. (Aristòtil;
Política. Cap.2)
Resumint la idea ideal del capitalisme
és que hi ha una elit d’emprenedors, propietaris dels mitjans de
producció que és el motor que tira de la societat, invertint el seu
capital en bens i serveis necessaris per una part o per tota la
societat, i com més beneficis obtinguin, millor seran les condicions
de vida dels obrers que van al darrera.
Ja Adam Smith va intentar
demostrar que era possible combinar els guanys personals, l’impuls
que motiva als empresaris, amb la millora de la societat. Però el
capitalisme idealitzat d’Adam Smith te com fonament l’existència
d’una ma invisible
que ens condueix a assolir el millor objectiu social possible.
Malthus va adonar-se que les
poblacions augmentaven exponencialment, mentre que els recursos
alimentaris ho feien linealment amb el que arribaria el dia que
s’exhauririen els recursos i la humanitat s’extingiria. La idea
de Malthus no és incorrecta si be que ell, en lloc de cercar les
solucions en frenar el creixement, proposava un control sobre el
creixement demogràfic, mantenir alt els nivells de mortalitat i
baixos els de natalitat, però sols entre la població pobra
que representava la major part de la població total i que era la
responsable de l'excés demogràfic en ser la que engendrava més
fills. El resultat de tot plegat fou que la legislació inspirada per
les teories maltusianes degradés les condicions de vida dels
treballadors d'Anglaterra.
Quasi cinquanta anys abans que neixes Malthus, Jonathan Switf
ironitzava, en Una Modesta Proposició,
proposant solucionar la fam a Irlanda a través del canibalisme, on
els fills de la classe obrera es convertirien en les viandes més
apreciades de les taules dels rics. Potser li va donar idees a Mathus
que, incapaç d’entendre la ironia, se les va prendre seriosament.
Les idees malthusianes (encara que criticades per Marx que pensava
que el desenvolupament de les ciències permetria mantenir el
creixement exponencial de la població.) han resultat encertades, amb
matisos, pel que fa al plantejament del problema; efectivament hi ha
un desajust entre el creixement poblacional i el dels recursos, tot
que encara estem molt lluny d’arribar al límit (siguem
optimistes). En canvi, les solucions que apuntava Malthus s’han de
considerar, com a mínim, immorals i tanmateix sembla que és la idea
que està en l’inconscient dels capitalistes que quan tenen
problemes econòmics retallen les prestacions socials, seguint les
idees polítiques mathusianes disfressades amb eufemismes.
Per mitigar els mals del capitalisme l’Estat, d’una manera o
un altra, ha intentat intervenir sobre els processos econòmics,
evitant que la ma invisible d’Smith
actues indiscriminadament al seu aire. A part dels intents
revolucionaris que van conduir a un socialisme burocràtic d’Estat,
sense sortir-nos del món capitalista, les polítiques fiscals
keynesianes aplicades
darrera la Segona Guerra Mundial van conduir a la societat de consum
però també van ser la base de l’Estat del Benestar. Una situació
que agradava ben poc al gran capital que als anys 70 van enrocar-se
amb les tesis sorgides a la Universitat de Chicago i que van impulsar
el neoliberalisme. Curiosament
el principal ideòleg d’aquest moviment va ser Milton Friedman que
va rebre el premi Nobel d’Economia el 1976, tres anys després que
del cop d’Estat de Pinochet a Xile impulsat ideològicament pels
Chicago Boys, un grup
de 25 estudiants, formats a la Pontifícia Universitat
Catòlica de Xile i
amb postgraus a la Universitat
de Chicago, sota la tutela del
propi Friedman.
Amb
el neoliberalisme
s’impulsa
l’economia especulativa, on l’únic important és el capital,
però no un capital industrial productiu, creador de riquesa que es
distribueixen en la societat a través del consum, sinó d’un
capital que vol augmentar els guanys de l’inversor sense
contrapartides de riquesa material tangible.
El capitalisme ha arribat a un
punt que crea problemes per vendre solucions i mentre els empresaris
sols pensaven en inflar el compte de resultats i els sindicats sols
es preocupaven per les condicions laborals, ben pocs han qüestionat
les relacions laborals ni les relacions entre els productes i els
consumidors, fent molt difícil qualsevol política per superar la
crisi actual.
Continuarà...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada