Resumeixo el que fins ara he pretés dir: Som, per naturalesa, jeràrquics i territorials, característiques que amb el sedentarisme van anar augment els privilegis del líder, fent que els excedents i el territori passes a ser propietat exclusiva dels més forts i, juntament, amb la creença que la dona sols era el receptacle per parir els fills que concebia de l’home, va sorgir el patriarcat. –«Primer la propietat, després la dona i el bou de l’arada.»–Deia Aristòtil fent una clara descripció del que és el patriarcat. Terres i esclaus són la propietat, dona i fills la família i el bou de l’arada les eines de producció, –«l’únic que disposa el pobre per sobreviure»– afegia Aristòtil que es sorprenia pel fet que hi hagués qui predicava contra l’esclavitud.
El Patriarcat.
Hem nascut i ens hem criat formant-nos una identitat cultural, amb una llengua i una festa vinculada al territori i un estatus vinculat a la condició social. Però en la reflexió sobre aquesta realitat que ens envolta, a alguns no ens agrada i voldríem canviar-la.
Semble impossible evitar el
patriarcat al que ens ha conduit l’evolució cultural. Sembla que
sigui conseqüència de les inclinacions naturals dels humans a
constituir societats jerarquitzades i lligades a un
territori1.
Encara que el patriarcat és l’organització que actualment més
està estesa pel planeta, aquesta no és la única i per tant el
patriarcat no és la única forma d’organització social possible i
cal cercar-ne un altre.
El fonament del patriarcat està
en la propietat, Proudhon escrivia al 1840: –«la
propietat es un robatori»–.
Però: la lluita contra la propietat és la lluita contra el
patriarcat? I al inrevés? Tanmateix no es pot lluitar ‘contra’,
no es pot recular en el temps ni aturar l’evolució però podem
acceptar l’expressió entenent-la com la lluita per dirigir la
societat cap a un futur millor.
En
el segle XVII i durant el XVIII, en plena eufòria per les noves
descobertes geogràfics,
molts autors es van dedicar a descriure llocs idíl·lics, la Utopia
de Thomas Moro és la més coneguda i la que dona nom a la societat
perfecta, però també Francis Bacon havia escrit La
Nova Atlàntida
i Tommaso Campanella, La
ciutat del Sol;
o L’Illa
de Tamoe del
marquès de Sade i més recentment, L’Illa
de Aldous Huxley, l’altre cara d’Un
Món Feliç.
Tots coincideixen en que el principal mal de la societat es la
propietat. Una idea que ja es troba en la República
de Plató escrita en el segle IV abans de l’era actual.
El problema està en com arribar a construir la Utopia. Leibnitz
deia que si Déu, amb tota la seva perfecció va fer aquest món, i
no un altre, és que aquest és el millor dels mons possibles.
Aquesta idea del genial i original Leibnitz, no deixa de ser un
reflex de l’època del racionalisme en la que ell va viure. És una
idea metafísica que no te en compte l’evolució cultural per la
que el món actual resulta dels mons anteriors. Aquesta suposada
creació del millor món possible és, tan sols, la creació
d’un món que ha d’encaminar-se cap el millor món possible
i, lluny de teologies, aquesta transformació l’hem de realitzar
els humans.
El món evoluciona a rel de les lluites constants, tant les
territorials com les socials. Les lluites territorials responen a la
necessitat d’expandir la seva cultura, per una de les parts, i per
l’altra, la de protegir la pròpia. Són lluites derivades del
creixement demogràfic o de l’expansió comercial i en elles si
emboliquen tots els estaments socials, rics i pobres, encara que
aquests últims sempre tenen les de perdre.
La lluita social, d’explotadors
i explotats, és més complexa. El ser explotador és conseqüència
de que hi ha explotats i hom es sent explotat quan s’adona que el
benefici del seu esforç se l’enduu un altre sense la seva voluntat
i sense possibilitat d’alliberar-se d’aquesta condició de forma
no-violenta. Així s’inicien les rebel·lions dels pobres contra
els rics, però aquestes rebel·lions persegueixen conquerir els
privilegis dels poderosos, no en substituir aquests privilegis.
Pierre
Bourdieu ja va observar com els hàbits en l’alimentació variaven
segons el sector de producció i que en cada sector aquests eren
iguals pel burgès o el treballador, directiu o peó, l’única
diferència era la qualitat (el preu) dels productes que consumien2.
Hi ha una tendència natural a emular al mascle dominant o a
rebel·lar-se contra ell esperant ocupar el seu lloc. Així en la
lluita contra els explotadors, patriarques, els explotats aspiren a
ser ells els nous patriarques que imposaran un nou patriarcat més
humà on les diferències entre uns i altres es vegin reduïdes.
Tot i que en la revolució francesa les dones van participar-hi
molt activament, inicialment sols demanaven millores pels seus marits
i fills però mia en mica van començar a defensar el seu paper en la
societat el que va provocar una reacció masclista i les activistes
que no van fugir van acabar a la guillotina, com el cas d’Olympe de
Gouges que va escriure La Declaració dels Drets de la Dona i la
Ciutadania. Encara haurien de passar cent anys perquè és
reconegués el dret al sufragi de les dones. Tampoc la revolució
russa va aconseguir la llibertat femenina, per molts esforços de
Lenin i Trotsky per la igualtat legal d’homes i dones, aquesta no
va tenir un reflex en la realitat. Escrivia Lenin:
–«Independentment de totes les lleis que emancipin la dona,
aquesta segueix essent una esclava, perquè el treball domèstic
oprimeix, ofega, degrada i la relega a la cuina i a la cura dels
fills, i ella malgasta la seva força en treballs improductius que
esgoten els seus nervis i la idiotitzen»3–
Els esclaus volien deixar de ser-ho per convertir-se en amos, en
la revolució russa, un cop eliminada la burgesia, sols podien
exercir el seu poder de patriarques sobre la dona i els fills.
Avui sembla que les dones han aconseguit finalment la volguda
igualtat jurídica a tot l món civilitzat però la realitat no les
lliure de seguir essent discriminades per ser dones i si alguna
aconsegueix fer-se un lloc en el món dels homes és perquè ha
acceptat els rols masculins, convertint-se en un ‘baró femení’
deslliurada de la ‘feina de les dones’.
Així el patriarcat adquireix una nova forma on les dones poden
arribar a ser patriarques. Tanmateix el moviment per la llibertat
femenina ens marca el camí a seguir perquè remena el més intim, la
persona, la individualitat i al mateix temps és solidari, te
consciència de la realitat i que sols amb la col·laboració i la
unió és pot llançar un crit romàntic que ha de capgirar el món.
1 Encara
que hi ha identitats culturals no vinculades a un territori,
l’exemple es l’ètnia gitana, és innegable que hi ha una
tendència al sedentarisme i aquest és la base de la
territorialitat.
2 He
triat un exemple molt banal però els estudis de sociologia de
Bourdier no es poden deixar de banda en cap camp. Aquí un
interessant article sobre l’art:
http://www.bonart.cat/actual/capital-cultural-i-mercat-dels-bens-simbolics/
3 Lenin,
El poder soviètic i la situació de la Dona.
(http://www.litci.org/artigos/48-rusia/445-artigo445)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada